Läs mer om Steg 2-optimeringar här

Steg 2: Mjukvara, helsystem och filter

Du har antagligen hamnat här efter att ha kikat på effektvinsterna i Steg 1 och tänker nu: Vad mer kan man göra för att få ut lite extra effekt? 

Så, vad går att göra, och ger det bra effekt per krona? I vår värld är en optimering av mjukvaran det mest effektiva sättet att nå mer effekt, per krona investerad. Därefter börjar det bli ganska kostsamt för varje ytterligare hästkraft man önskar nå. Om man även är ute efter ett trevligare ljud, ja då får man kanske motivera investeringen utifrån två olika perspektiv, eller helt enkelt välja vad som är viktigast - ljudet eller effekten.  

Fördelar för en bensinmotor med turbo:
Med ett helsystem menas ett avgassystem från turbon och bakåt, dvs man ersätter den främre katalysatorn med en ny downpipe inklusive en s.k. race- eller sport-katalysator eller helt utan katalysator, s.k. decat. Syftet är att skapa så bra flöde som möjligt där “korken” är som värst i originalutförandet. Vid önskemål bygger man vidare på systemet bakåt för att uppnå bästa ljud. Uppgraderingen är avsedd för motorsportsbruk; en bil som frångår sitt typgodkännande får ej framföras på allmän väg. 

Du får
- Bättre flöde ger bättre ljud.
- Bättre flöde ger bättre effekt: ca 15-20% utöver ökningen för effektvinsten i Steg 1, exempelvis 35hk vs minst 40hk med helsystem och anpassad mjukvara.
- Kombinationen ger en klart vassare gasrespons och kännbart mer effekt genom hela registret. 


Pris för mjukvara anpassad till helsystem: 2900kr i tillägg till ordinarie pris för optimering Steg 1.  

  

Fördelar för en bensinmotor utan turbo (sugmotorer eller kompressormatade motorer) :
Med ett helsystem menas här ett avgassystem från grenrör eller motor och bakåt, dvs man ersätter oftast den främre katalysatorn med en s.k. race- eller sport-katalysator eller helt utan katalysator, s.k. decat. Syftet är att skapa så bra flöde som möjligt där “korken” är som värst i originalutförandet. Ett sådant bygge förtjänar en anpassad mjukvara för att ta vara på flödet för bästa effekt. 


Vid önskemål bygger man vidare på systemet bakåt för att uppnå bästa ljud. Uppgraderingen är avsedd för motorsportsbruk; en bil som frångår sitt typgodkännande får ej framföras på allmän väg. 

Du får:
- Bättre flöde ger bättre ljud.
- Bättre flöde ger bättre effekt: ca 15-20% utöver ökningen för effektvinsten i steg 1, exempelvis 20hk vs 23hk med helsystem och anpassad mjukvara.
- Kombinationen ger en klart vassare gasrespons och kännbart mer effekt genom hela registret. 


Pris för mjukvara anpassad till helsystem: 2900kr i tillägg till ordinarie pris för optimering Steg 1.  

 

 

Fördelar för en dieselmotor: 
Dieselpartikelfiltret (DPF) är en modern dieselmotors största kork och hinder för avgasernas flöde. Det är hela dess syfte eftersom det renar avgaserna från partiklar, men ur perspektivet effektvinst är den ett hinder. Ett uttjänt DPF är ofta väldigt dyrt att ersätta i förhållande till bilens värde, och lösningen blir för många att istället byta DPF mot ett ersättningsrör utan filter, eller rensa ur befintlig DPF från dess innehåll, och montera tillbaka det. Ett sådant ingrepp skapar felkoder i motorstyrningen, som därför måste programmeras om. Lösningen kallas DPF Delete eller DPF OFF och är avsedd för motorsportsbruk; en bil som frångår sitt typgodkännande får ej framföras på allmän väg. 

Du får
- Mycket bättre flöde genom systemet, vilket med en anpassad mjukvara innebär ytterligare högre effekt och vridmoment för grym acceleration genom hela registret, en riktigt fin gasrespons samt ett lite råare ljud. 
- Resultat: 15-20% ytterligare effektvinst mot Steg 1, exempelvis 35hk vs min. 40hk med ersatt DPF och anpassad mjukvara.


Pris för mjukvara anpassad till DPF OFF: 2900kr i tillägg till ordinarie pris för optimering Steg 1, eller 4900kr för endast DPF OFF utan optimering. 


För fler specialprogrammeringar, vänligen läs vidare här. (Länk)

 

Skicka in en förfrågan här:

 

 

Läs mer om sportavgassystem här!

Mer ljud: Sportavgassystem

“Vad kostar ett sportavgassystem och ger det bra extra effekt per krona?” är en väldigt vanlig fråga från våra kunder. I vår värld investerar man i ett avgassystem för ljudets skull främst - en optimering av mjukvaran är alltså fortfarande det allra mest effektiva sättet att nå mer effekt, per krona investerad. Kombinera de två och du får ut det allra bästa av båda världar!

 

Halvsystem / Catback-system

Till bensinare:
Ett sportavgassystem kommer att ge ett goare ljud till din bil. En stor V8-motor utan turbo kommer att svara bättre på ett sportavgassystem än vad en liten turbomatad fyrcylindrig motor gör, men båda kommer att få ett förändrat ljud. Någon kännbar effektvinst med endast halvsystem är svår att nå.  

Till dieslar: 
Vi har svårt att motivera investeringen i ett sportavgassystem till de flesta dieslar. Anledningen till det är att både turbo och dieselpartikelfilter slår sönder motorns naturliga ljud, och de förändringar man gör på avgassystemet bakom turbo och DPF har därför ganska liten effekt på ljud och prestanda. För att uppnå ordentlig skillnad i effekt och ljud måste original DPF ersättas eller modifieras. 

Vi rekommenderar:
Vi samarbetar med de flesta av de respekterade varumärkena inom sportavgassystem. Några av de vi anlitar oftast är: 


Supersprint.com - duktiga på prestandabilar!
Quicksilver Exhausts - bäst på brittiskt!
Remus Exausts - valuta för pengarna!
Ferrita Sweden - skräddarsytt och svenskt! 
 

För billigast effektvinst: välj en optimering av mjukvaran istället för avgassystem. 
För bättre ljud: satsa på ett halvsystem, så kallat catback-system. 
För kombination av mer ljud och maximal effekt: satsa på ett helsystem och anpassad mjukvara, så kallad Steg 2-optimering.

 

Steg1: Mjukvara, sportavgassystem (+ev. filter)

Gå tillbaka till beskrivningen av Steg 1-optimeringar här!

 

Läs mer om sportluftfilter här! 

Insatsfilter och öppet sportluftfilter / CAI

Motorn behöver, precis som du, mycket och syrerik luft för att prestera som bäst. Luftburken i din bils motorutrymme har ett pappfilter som syftar till att rensa inkommande luft till motorn från smuts och partiklar som kan skada motorn. Originalfiltret är en slitvara som byts ut vid service. Bättre alternativ finns att investera i:


Insatsfilter i befintlig luftburk:
Ett uppgraderat s.k. sportluftfilter av rätt kvalitet, kommer att rena luften lika bra eller bättre än pappfiltret, men samtidigt öka mängden luft till förbränningen. 


Fördelar
Något bättre gasrespons
Någon extra hästkraft
Lite bättre bränsleekonomi
Filtret behöver inte bytas vid service - med rätt underhåll räcker det bilens livslängd.


Nackdelar:
Köp inget billigt. Dålig passform eller fel underhåll kan ge problem.


Vi rekommenderar:
www.knfilters.com

 
Öppet sportluftfilter / Cold Air Intake:
För bästa inflöde av luft monterar man ett öppet sportluftfilter som ersätter befintlig luftburk i motorutrymmet. På engelska kallas det oftast för Cold Air Intake eller CAI förkortat.


Fördelar
Bättre gasrespons
Extra hästkrafter, ibland påtaglig skillnad
Härligt insugsljud


Nackdelar:
Bra öppna sportluftfilter kostar en del.
Sämre skydd mot värmeutveckling i motorutrymmet
Sämre skydd mot smuts. 


Vi rekommenderar:
www.knfilters.com
www.airaid.com

 

 

Läs mer om Steg 3-optimeringar här!

Steg 3 och vidare

Klicka dig vidare och läs mer om ännu större uppgraderingar här!

 

 

Växellådsoptimering

Klicka dig vidare och läs mer om programmering av växellådor här!

 

 

Läs mer om specialprogrammering här!

Specialtjänster

Klicka dig vidare och läs mer om alla våra specialtjänster här!

 

 

 Tillbaka till våra tjänster