Här nedan finner du lite mer information om vad motoroptimering är för något och hur vi jobbar. Genom åren har vi fått många fina uppdrag av Porsche-ägare och är tacksamma för det förtroendet. Här nedan vill vi dela med oss om lite information och tankar kring motoroptimering till din Porsche.

 

Vad är chiptrimning/motoroptimering?

Trimchip eller chiptrim, OBD-programmering eller motortrim? Det finns många namn på det vi kallar motoroptimering. 
Begreppen ovan innebär en elektronisk uppgradering av motorprogramvaran i din Porsche. Oavsett om det gäller en Boxter, Cayenne eller en 911 har vi och våra leverantörer kunskapen och möjligheten att förbättra prestandan, körbarheten och även bränsle-ekonomin om det önskas. 


När vi optimerar en motor finjusterar vi programvaran för motorstyrningen, dvs. fordonets “hjärna”. Förbi är tiderna med mekaniska ingrepp för att få mer effekt i motorn, åtminstone vid normala effekthöjningar. I modern tid styrs våra motorer på elektronisk väg. Du har säkert hört begreppet chiptrimning? Även det är något förlegat, eftersom det innebar att man rent fysiskt bytte ut chipet på moderkortet, som lagrar motorprogramvaran, till ett chip med “vassare” inställningar. Det görs numera bara på lite äldre, om än elektroniskt styrda, fordon. 

På de flesta bilar från 1999 och framåt sker programmering idag via OBD-uttaget på bilen, dvs diagnosporten där till exempel verkstaden undersöker bilen för felkoder. Uttaget är en direkt-koppling till bilens hjärna, vilket underlättar kommunikationen när man vill läsa ur bilens original-inställningar, spara dessa och sedan byta ut dem mot en skräddarsydd programvara för bränslebesparing, normal effekthöjning eller maxprestanda. 

På nyare bilar, 2009 och framåt, är det inte alltid det går att kommunicera mellan OBD-uttaget och styrenheten. Då sker programmeringen direkt mot styrenheten i bänk. 



 

Vad ändrar man i motorn?

Vid en omprogrammering av motorns styrenhet går en tekniker in i respektive mapp som hanterar parametrar så som bränsle, tändningstider/spridartiming och på turbomotorer även laddtrycket, för att nämna några. Förmågan att veta var, vad och hur mycket dessa parametrar skall ändras skiljer en kunnig aktör från en glad amatör, och är verkliga affärshemligheter. 

AutoStable väljer att enbart anlita specialister med dokumenterad expertis för dessa uppdrag. Att samma människor anlitas på specialuppdrag för bilindustrin säger kanske något om deras färdigheter. 


Varför gör inte fordonstillverkarna detta själva

Det korta svaret är - Det gör de! Låt oss utveckla vad vi menar. 
Vi använder samma metod, ändrar samma parametrar och tar hänsyn till samma utomstående faktorer vid utvecklingen av en programvara, som motortillverkaren själv gjort. Skillnaden är att motortillverkaren måste bygga en produkt som skall fungera med mycket varierande bränslekvaliteter, i +50°C liksom i -50°C, flera tusen meter över havet och vid havsnivån. Den ska även passa in i olika marknaders skatte- och försäkringsregler vad gäller både effektnivåer, cylindervolym, och utsläppsnivåer beroende på vilket som styr. Marginalerna måste vara stora, med andra ord. Låt oss använda ett exempel för att visa hur vi menar: 

Vår fiktiva Bilkoncern X äger 5 bilmärken med 3 modeller i varje märke. Deras 2,0 dieselmotor finns som alternativ i samtliga av koncernens märken och modeller. För att fylla olika segment, prisklasser, och ovan nämnda krav på olika marknader, har man gjort fyra olika programvaror till grundmotorn. En 105hk Eco-motor, en Standard på 130hk, en Business på 160hk, samt toppmodellen Sport på 190hk. Inga övriga motorkomponenter har ändrats. På detta viset, om än något överdrivet, skapar en bilkoncern ekonomi i motorutvecklingen. Lägg märke till att även 190hk-versionen skall ha god marginal till motorns maximala toleransnivåer för slitage osv. 

Med dessa generösa marginaler behöver vi inte oroa oss för att optimera din bil i detta milda klimat, med bra bränslekvalitet osv. Med dina specifika önskemål och mål med optimeringen kan vi skräddarsy motorns karaktär för att passa just din bil, optimerad just för dig.

 

 

Vad händer med bränsleförbrukningen efter optimering?

Bränsleförbrukningen skall gå ner vid optimeringar med Normal-program eller Ekonomi-program. Många av våra kunder rapporterar dramatiska besparingssiffror, ibland så höga som 25%, men en normal besparing ligger på ca 10%. Porsche-ägare tenderar dock att önska så vass programvara med så högt effektuttag som möjligt och då förväntas ofta en oförändrad bränsleförbrukning. 

 

 

 

Det finns ju trimboxar också, gör inte dom samma sak som er optimering?

En trimbox syftar till att lura signalen mellan bränsletryckgivaren på en dieselmotor och dess styrenhet, dvs bilens hjärna. Boxen är i grund och botten ett motstånd som går att justera på ett mer eller mindre sofistikerat sätt, för att få styrenheten att öka bränsletrycket i commonrailmotorn (en normal modern dieselmotor). Att som enda källa till effektökning öka bränsletrycket är enligt professionella tuningfirmor en ganska primitiv metod. Moderna motorer med avancerade styrenheter blir dessutom svårare och svårare att “lura” på detta sätt. Övriga nackdelar är t.ex. missvisande bränslesiffror i färddatorn, igensatt partikelfilter regenererings-cykeln inte anpassas till ökad bränslemängd, osv. 

En skräddarsydd programmering av bilens styrenhet hanterar samtliga bilens intressanta parametrar för motorstyrningen, några av vilka är spridartiming/spridarduration, bränsle/tändning (bensin), turbo (laddtryck), bränsletryck, mfl. mfl. Eftersom den nya programvaran uppfattas som bilens original, beräknas saker som bränsleförbrukning och partikelfiltrets regenererings-cykler korrekt. Den tusenlapp eller två du betalar extra hos oss går till långt mer avancerad teknik som besparar dig problem, och bränsleförbrukning! 

Dessutom är de flesta Porscharna bensinare och där är det stort sett omöjligt att öka effekten märkbart med en trimbox.

 

 

Felsökning på en ny bil, behövs det verkligen?

Förhoppningsvis inte, men det skadar inte att undersöka. Ett fel vi upptäcker gratis idag, innan en optimering, kommer att spara dig massor med pengar och stök jämfört med att en märkesverkstad skall upptäcka det senare. Speciellt värdefullt är detta om din Porsche är inom garantitiden. 

Nöjd Porsche-ägare berättar om sin omprogrammering

PORSCHE CAYENNE 3,0 TDI 240HK 2011

Varför optimera en Porsche?
"Mycket vill ha mer! Mera Porsche helt enkelt."

Varför fick AutoStable den äran att utföra uppdraget?
"Vi lämnar i princip alla våra företagsbilar och privatbilar på omprogrammering hos AutoStable. På firmabilarna ser vi till att spara diesel, på privatbilarna är det kul med mer effekt"

Hur upplever du bilen?
"Bilen är bra mycket rappare, svarar betydligt bättre vid gaspådrag. Jag bad om extra vridmoment i bottenregistret då jag använder bilen mycket i stan. Motorn orkar nu flytta denna stora Porsche mycket lättare. 0-100 är betydligt bättre, den går mjukt och fint och växellådan beter sig helt annorlunda. Vid normal acceleration växlar den inte ned där den tidigare gjort det utan ligger kvar på en högre växel trots acceleration. Den växlar upp flera steg när jag tillåter det. Jag behöver inte gasa och belasta motorn lika mycket som tidigare för att känna samma kraft. Original hördes det att motorn jobbade på ett annorlunda sätt, nu orkar den med vikten på ett helt annat sätt. Jag har bara positivt att säga om den nya uppgraderingen av mjukvaran."
Alf, Eskilstuna.