ecodriving,chiptrim,bränslebesparing,motoroptimering,trimchip, spara bränsle


Sparsam körning i vinter

När det gäller sparsam körning så är det extra viktigt att tänka till på vintern för det är just på förbrukningen kan öka kraftigt om man inte kör och gör rätt saker kring bilägandet. Här nedan är några tips för hålla förbrukningen nere. Kom ihåg att läsa om hur en optimering hjälper till att sänka förbrukningen.

 

1. Vänta med att köra tills plogbilen har plgoat bort nysnön.
Att köra i nysnö ökar rullmotståndet betydligt och ökar förbrukningen. 

 

2. Undvik att gasa lika aktivit under vintern då hjulspinn förbrukar energi i onödan.
Om du kör mycket på ren snö och is, välj riktigt bra vinterdäck för att undvika så mycket hjulspinn som möjligt. 

 

3. Försök följa bilen framför dig och i dess hjulspår i snön. Det sänker rullmotståndet och spar bränsle. Tänk dock på att om det regnar och det samlas mycket vatten i hjulspåren lönar det sig att köra på snön istället och inte i spåren. 

 

4. Försök få bort all snö och is från bilen, även sådan som inte skymmer sikt. Detta tillsammans kan väga flera kilo och gör aerodynamiken mindre effektiv. 

 

5. Om du har ett garage, använd det i vinter! Städa ut barnens pingisbord, grillen och den där oanvända träningsbänken och låt din bil få stå varmt under vintern. Ju snabbare bilen blir varm när du kör i kyladesto lägre förbrukning. 

 

6. Undvik att använda kupévärmaren innan motorn är uppe i arbetstemperatur. Då blir motorn varm snabbare och du sänker förbrukningen. 

 

7. Unvik tomgångskörning för att värma upp bilen. Det går snabbare att få motorn och kupéen varm genom att köra försiktigt tills motorn blir varm än att låta den stå flera minuter på tomgång. Detta sparar du bränsle på. 



Generellt om motoroptimering och EcoDriving

En grundregel är att hela tiden ha så lågt genomsnittligt varval som möjligt. Det leder till att du som förare måste växla upp så tidigt som möjligt och ligga på så höga växlar som möjligt. Detta kräver dock att motorn orkar detta. Med mer vridmoment så kommer bilen kunna göra detta ännu bättre och på så sätt ligga på ett genomsnittligt lägre varvtal vilket innebär en lägre förbrukning.