Vad är "chiptrimning" / motoroptimering?

Tjänster för uppgradering av motorer för högre effekt och lägre förbrukning har funnits länge och har därför många namn: chiptrimning, trimchip, trimboxar eller OBD-programmering. Vi kallar det vi jobbar med för motoroptimering.

Vår motoroptimering innebär en digital finjustering av programvaran i fordonets “hjärna”, eller huvuddator, dvs den så kallade motorstyrenheten. En sådan åtgärd ger alltid en bättre gång, effekt, oftast även förbrukning hos en motor, oavsett om den sitter i t.ex. en bil, husbil, lastbil, traktor eller båt. Uppgraderingen består av att vi ger motorn mer effekt och vridmoment. Bränslebesparingen kommer från en effektivare förbränning, samt en möjlighet att använda den nya kraften på ett bättre sätt.

Eftersom vi alltid utgår ifrån original-programvaran i ditt fordons motorstyrenhet och är vana vid lite svårare uppdrag, kan vi även skräddarsy och programmera in specialfunktioner som är helt omöjliga att åstadkomma med de trimboxar eller förprogrammerade handenheter som finns på marknaden.

Fråga oss om bland annat: Ändring/borttagning eller inprogrammering av toppfartspärr - Ändring av växlingspunkter/varvtalsstopp - Bortprogrammering av DPF / EGR / Lambda 2 - Kloning av styrenheter - Avprogrammering eller att “gifta ur” en styrenhet


Vad får jag ut av en optimering?

Det finns i huvudsak tre olika skäl till varför våra kunder optimerar sina fordon: Körglädje, Effektivitet och Bränslebesparing.

Körglädje: Du kör bil och gillar det, du åker inte bara med, eller hur? Bra! Då kan vi skräddarsy en motorprogramvara till dig som lyfter fram bilens fulla potential vad gäller bl.a. toppeffekt, men framförallt kraften i den del av registret som du använder mest hela tiden. Du kommer att känna en klart krispigare gasrespons, bättre vridmoment och en jämnare effektkurva som hänger med i hela registret. För dig som har väldigt specifika önskemål om t.ex. flyttad toppfartspärr eller varvtalsstopp har du hamnat rätt. Fråga oss.

Effektivitet: Du har t.ex. en båt, traktor, husbil eller bil med släp, och tycker att motorn är något underdimensionerad för sin uppgift? Du är inte ensam, det här är ett vanligt problem. Uppgraderingen består av att vi ger motorn mer effekt och vridmoment i det register det behovs mest, så att båten kan kliva upp ur vattnet och plana, traktorn kan jobba med lägre belastning på motorn, hubilen orkar upp för backen på 4-5:ans växel istället för 3:ans, och din automatväxlade bil förstår att den kan kicka i en högre växel, även när släpet är lite tungt. Låter det otroligt? Läs våra referenser, exemplen talar sitt tydliga språk.

Bränslebesparing: Vi ser gång på gång hur en finjusterad mjukvara ger verkliga besparingar hos våra kunder. På den privata pendlarbilen är det en bonus, på lastbilen en nödvändighet, på lantbruksmaskinen kanske helt avgörande för totalekonomin i verksamheten. Hur skulle det påverka resultatet i din verksamhet om vi sparade 5-10% på bränslenotan? Om vi säger att vi nått över 20% lägre förbrukning på tyngre fordon, är du nyfiken att höra mer? Tag kontakt!


Det finns ju trimboxar / effektboxar också, gör inte de samma sak?

En trimbox som installeras i en dieselmotor syftar till att justera signalen mellan bränsletryckgivaren och dess styrenhet, dvs bilens hjärna. Boxen är i grund och botten ett elektroniskt motstånd som går att justera på ett mer eller mindre sofistikerat sätt, för att få styrenheten att öka bränsletrycket i commonrail-motorn (en normal modern dieselmotor). Moderna motorer med avancerade styrenheter blir dessutom svårare och svårare att optimera på detta sätt. Vanliga problem är därför t.ex. felkoder i instrumentpanelen, missvisande bränslesiffror i färddatorn, tidigare igensatt partikelfilter, osv. osv. Man skall även väga in sin tid i ekvationen: Att montera i och ur effektboxen inför och efter besiktning och service kan bli ganska tidskrävande beroende på givarnas och kontakternas placering.

OK, så vad ändrar ni i motorn med en ny mjukvara?

En skräddarsydd programmering av bilens befintliga styrenhet är något helt annat än en extern trimbox, och ger enligt våra erfarenheter alltid ett bättre resultat. Mjukvaran hanterar samtliga bilens intressanta parametrar för motorstyrningen, några av vilka är spridartiming/spridarduration, bränsle/tändning (bensin), turbo (laddtryck), bränsletryck, mfl. Eftersom den nya programvaran uppfattas som bilens original, beräknas saker som bränsleförbrukning och partikelfiltrets regenererings-cykler korrekt. Den tusenlapp eller två du betalar extra hos oss går till långt mer avancerad teknik som besparar dig problem, och bränsleförbrukning!


Varför gör inte fordontillverkaren detta själva?

Det är en väldigt bra och vanlig fråga och det korta svaret är - det gör de! Låt oss utveckla vad vi menar.

Eftersom det mesta i en modern motor styrs av en dator som kallas motorstyrenheten, eller ECU:n (Engine Control Unit), ger det tillverkarna fantastiska möjligheter att styra bl.a. hur mycket effekt varje motor skall ge. På samma sätt som man vid utvecklingen kan bygga en mjukvara som ger väldigt mycket effekt, kan man med samma metod även sänka effekten. En 2-liters turbodieselmotor som är god för 220hk kan med enorma säkerhetsmarginaler levereras från fabrik med t.ex. 180hk. Eftersom möjligheten ges, brukar tillverkaren även släppa en svagare version, på t.ex. 150hk, med samma hårdvara - endast mjukvaran är “nedskruvad”. På så sätt har man utvecklat en hårdvara, men får två produkter. Vill man sedan göra en sportigare version av en viss modell, finns givetvis möjligheten att bygga en 195hk-version av samma motor.

Anledningen att tillverkaren vill ha dessa stora maginaler är att motorerna oavsett effektnivå skall kunna levereras till många olika marknader med väldigt varierande bränslekvaliteter, i +50°C liksom i -50°C, flera tusen meter över havet och vid havsnivån. Den ska även passa in i olika marknaders skatte- och försäkringsregler vad gäller både effektnivåer, cylindervolym, och utsläppsnivåer beroende på vilket som styr.

Med dessa generösa marginaler behöver vi inte oroa oss för att optimera din bil i detta milda klimat, med bra bränslekvalitet osv. Med dina specifika önskemål och mål med optimeringen kan vi skräddarsy motorns karaktär för att passa just din bil, optimerad just för dig.


Vad händer med bränsleförbrukningen efter optimering?

En omprogrammering ger alltid en bättre gång, effekt och oftast en lägre förbrukning hos en motor, oavsett om den sitter i en bil, husbil, lastbil, traktor eller båt. Uppgraderingen består i att vi ger motorn mer effekt och vridmoment. Bränslebesparingen kommer från en effektivare förbränning, samt en möjlighet att använda den nya kraften på ett bättre sätt. Effekthöjning och vridmoment-höjningar blir bättre på turbobensinare och dieslar än på sugmotorer, och förbättringarna i bränsleförbrukning verkar följa samma mönster. Bränslebesparing på 10-20%, ibland ännu mer, är fullt möjligt hos en diesel/turbobensinare, men vanligen något lägre på en sugbensinare.

För vassare programvaror med högt effektuttag ser man normalt en oförändrad bränsleförbrukning.



Vilket motorprogram skall jag välja, Normal- eller MAX-programmet?

På de allra flesta av våra listade fordon, anger vi både ett Normal-program och MAX-program. För att se skillnaden, klicka på drop-listan “Välj ett effektprogram här:” alldeles under “Gå vidare här”-knappen.

Hos de flesta firmor i branschen får du ett “färdigt” prestandaprogram, men alla är vi olika och söker kanske inte alltid toppeffekt, därför skräddarsyr vi hellre motorprogrammet till dina önskemål, och gör alltid en behovsanalys med dig inför optimering så du känner dig trygg med vad du kan förvänta av vår uppgradering, om det så är bränslebesparing eller maximal effekt så pratar vi igenom detta på förhand. Du behöver inte välja program här på hemsidan eller vid bokningstillfället. Det kommer falla på plats naturligt när du talar med vår optimeringsansvarige.



Hur mycket mer effekt brukar man generellt kunna ge olika motortyper?

Motorer har väldigt olika förutsättningar för effektökning. Såhär ser det generellt sett ut på de uppgraderingar vi gör.

Sugmotorer: En sugmotor är en motor som inte får hjälp från en turbo eller kompressor. Med endast en omprogrammering är det svårt att nå några större effektökningar. Vi brukar prata om ca 4-10% ökad effekt och vridmoment. Många firmor ger sig inte på dessa motorer alls, men vi hoppas att våra referenser talar sitt tydliga språk och förklarar det som är lite svårt att beskriva innan man upplevt det själv: en optimerad sugmotor ger väsentligt mycket mer körglädje än vad siffrorna avslöjar! Populära märken med sugmotorer vi optimerar: Porsche, BMW, Mercedes, Audi. Intressant angående sugmotorer i marin miljö: På en utombordare innebär en omprogrammering bland annat att vi ofta kan ta bort elektroniska spärrar som begränsar effekten i en motor som har samma cylindervolym som en starkare version i serien. Även på toppmodellen brukar det finnas utrymme till effekthöjning.

Turbobensinare / Turbodieslar: Motortillverkningen har under en tid haft en tydlig trend: down-sizing (lägre cylindervolymer, färre cylindrar) och turbomatning - goda förutsättningar för optimering alltså! Alla moderna dieslar har turbo. Fler och fler bensinare får det numera också. Vi ser normalt effektökningar på ca 15-20% i snitt, med undantag för motorer både på bensin och diesel-sidan som tack vare elektroniska begränsningar har potential till 40-50% ökning.



Varför visar ni lägre effektsiffror än konkurrenten X?

AutoStable konkurrerar inte med hästkrafter per krona som säljargument, därför tonar vi hellre ner siffrorna, eftersom toppeffekt väldigt sällan är ett bra mått på resultatet av en optimering. Det är märkligt nog ofta lågprisfirmorna som lovar högst effektökningar, även när s.k. trimboxar är involverade, trots att dessa rimligen inte kan nå samma förädling som en skräddarsydd motorprogramvara. Vi vill ge ditt fordon en balanserad optimering med kraft i det register som du faktiskt använder dagligen. Vi redovisar väldigt modesta effektnivåer i “Normal-programmet”. För ca två tredjedelar av alla fordon i databasen visar vi även uppskattade eller uppmätta effektnivåer för rena prestandaprogram, i det vi kallar MAX-programmet. Sök på ditt fordon för att få svar på vad vi tycker är rimliga nivåer i båda program. För att diskutera högre effektvinster, tag kontakt med oss!


Bänkar ni bilen före och efter optimering?

Vi gör väldigt sällan effektmätningar på våra kundbilar, av tre enkla anledningar. 1) våra kunder efterfrågar inte detta som ett krav/bevis på att vi gjort vårt jobb korrekt. 2) våra kunder skyddas istället av en nöjdkundgaranti, vi tycker det är viktigare att vår kund är nöjd med hela upplevelsen, än att vi med ett papper på siffror skall avgöra saken. 3) vi har inte resurser att hålla rullande landsväg lönsam 5 dagar i veckan.


Vad händer med mina motorskadegarantier om jag optimerar bilen?

Villkoren hos biltillverkarna är ganska solklara, man får inte göra någonting med bilen som inte är original (det tjänar de ju inga pengar på!). Därför står det ofta i villkoren att man heller inte får uppgradera motorn eller på något som helst annat sätt frångå original.

Med det sagt, skall också sägas att vi till dags dato heller aldrig varit med om att en kund faktiskt blivit nekad garantiåtgärd när det väl kommer till kritan. Vi har inte ens behövt ta en diskussion med en bilhandlare eller verkstad om ett sådant fall, och heller aldrig behövt aktivera våra externa motorskadegarantier, varken i dess nuvarande eller tidigare former (sedan 2011 och framåt). Vidare kan vi konstatera att många märkesbundna handlare anlitar oss för motoroptimering på helt nya bilar, även inför leverans till kund. Så även om villkoren är tydliga, är gråzonen ganska stor med andra ord. Läs gärna vidare om relaterade frågor och svar kring nybilar.



Hur funkar er motorskadegaranti då?

Syftet med garantin är att backa upp dina nybilsgarantier, tilläggsgarantier inom serviceavtal samt motorskadeförsäkring hos försäkringsbolaget; allt som har med motor, växellåda och drivlina att göra. Garantin kliver in och täcker upp för det fall där varken tillverkare eller försäkringsbolag vill/kan ta ansvar för en skada som uppstått, med hänvisning till utförd optimering. Det finns flera fördelar med vår garanti gentemot flera av de alternativ vi ser hos branschkollegor, bland annat att vår motorskadegaranti inte utfärdas av oss, utan av ett renodlat garantibolag - en kvalitetstämpel på vårt jobb. Dessutom är villkoren sådana att du som kund slipper bevisa att utförd optimering är orsak till att fordonet tagit skada, en annars vanlig formulering för att friskriva sig från ansvar. Garantin är så bra att vi knyter fler och fler samarbeten med nybilshandlare hela tiden.

Vi väljer att kämpa för det mest ärliga, raka spåret och komplettera bilens garantier med en omfattande motorskadegaranti som vi inkluderar i priset för en optimering av motorns mjukvara. Det har vi gjort i flera år, men i vårt samarbete med ett renodlat, svenskt garantibolag (Svensk Bilgaranti AB) blir detta ännu tydligare, med bättre villkor, bredare utbud och en större tyngd, men framför allt tryggare och säkrare för dig. Läs villkoren och jämför själv!

Ser verkstaden att en optimering är gjord?

Våra erfarenheter är att verkstäderna antingen inte ser eller inte bryr sig om att kolla om motorprogramvaran uppgraderats. Möjligheterna att undersöka detta varierar från modell till modell av motorstyrning, men i huvudsak kan man se att motorstyrenheten fått ny information, men det är svårare att se vad som är gjort. Allt vi kan konstatera är att varken vi eller våra kunder nånsin hamnar i diskussion med verkstäderna angående dessa uppdateringar. Främst beror det nog på att vi aldrig stör verkstadens möjligheter att serva och göra fordonsdiagnos på fordonet.


Försvinner optimeringen när jag åker in på service?

Optimeringen kan försvinna vid en fabriksuppdatering från märkesverkstaden, men det är extremt ovanligt. Skulle det ske är du välkommen tillbaka till oss för en kostnadsfri återinstallation av den uppgraderade mjukvaran. Vi har bara några enstaka få återinstallationer av optimeringar per år. Det är alltså väldigt sällan det händer.

Vid en första återinstallation gör vi jobbet gratis. Därefter kostar återställningen 2900kr / gång - men ett sådant uppdrag har vi aldrig fått - ingen kund har alltså någonsin drabbats två gånger.



Vad gäller vid besiktningen?

Besiktningen gör en fordonsdiagnos, elektronisk miljökontroll eller E-diagnos som de även kallar det, för att se till att fordonet inte har fel som påverkar dess utsläpp. Testet görs på fordon nyare än 2002 års model (bensin) och 2004 (diesel) med hjälp av diagnosutrustning som kopplas till OBD-uttaget - precis på samma sätt som vi vid ditt besök hos oss redan har testat fordonet. Vår optimering spärrar aldrig verkstadens eller besiktningens möjlighet att göra dessa tester. Utöver det testar man även utsläppsnivåer. Ett fordon i gott skick får normalt bättre eller oförändrade avgastester hos besiktningen efter optimering än det hade original. Utrustningen besiktningen använder för felsökning har ingen möjlighet att kontrollera vilken motorprogramvara bilen har.

Måste jag registrera att fordonet har ökad effekt?

Om du ändrar effekten på ditt fordon så är den inte helbilsgodkänd längre och kräver enligt lag en ny registreringsbesiktning. En sådan omregistrering kräver dock intyg från tillverkaren att bilen klarar den nya effekten, vilket tillverkaren antagligen inte kommer att ge dig som privatperson i första taget. Vi har inte varit med om att någon kund blivit anmodad att registrera om bilen pga en omprogrammering av ECU - våra kontrollerade myndigheter (besiktningsorgan och Polisen) har helt enkelt inte resurser eller utrustning för att undersöka motormjukvaran eller effekten, så våra kunder får aldrig problem med detta, och finjustering av motormjukvaran är ju jättevanligt i hela världen, så det är uppenbarligen inte rimligt att jaga denna mängd med bilägare som gör dessa förändringar varje år. Bilen går alltid att återställa till original, och du får givetvis kvitto från oss som styrker att så är fallet, om det skulle behövas.



Skall man vänta med motoroptimeringen eller går det bra på en helt ny bil?

Vi har både bilhandlare och privatkunder som kommer till oss med helt färska bilar som har gått 0-100 mil - det är alltså inte avgörande om bilen har 140 eller 165hk när den är ny, eftersom vi har samma motorparametrar att jobba med som motortillverkaren själv använder när de levererar en och samma grundmotor i olika effektutföranden. Huvudsaken är att man inte kör bilen för hårt första tiden, utan följer tillverkarens rekommendationer för inkörningscykeln.

Glöm inte att vi har väldigt fina motorskadegarantier!


Sliter en motoroptimering extra mycket på min motor?

Vi är väldigt noga med att i möjlig mån kontrollera skicket på fordonet innan vi ens påbörjar arbetet med uppgraderingen. Läs gärna mer om hur vi jobbar så blir det tydligare. Vår filosofi är att så länge man håller sig till vettiga effektnivåer och sköter service ordentligt ser vi inga tendenser till ökat slitage. Det som avgör mest brukar vara vilken teknik man väljer och en god tumregel vara att inte välja den firma som lovar högst effekt till lägsta pris. Programmering är en konst, och det skiljer mycket mellan en duktig programmerare och en nybörjare. AutoStable tar ansvar i så stor utsträckning som går, läs som sagt gärna mer om vårt sätt att jobba, samt våra fina motorskadegarantier.


Vad är det som tar så lång tid, 5-7h ska det verkligen behövas?

När du kommer in med bilen hos din valfria AutoStable-station börjar vår representant med att göra en behovsanalys tillsammans med dig. Därefter provkör vi din bil och gör en fullständig fordonsdiagnos för att säkerställa att den går och mår bra innan vi börjar jobba med den. Sedan läser vi ut hela originalprogramvaran och våra programmerare bygger en skräddarsydd mjukvara baserad på behovsanalysen, balanserad mot våra erfarenheter av liknande bilar, för att uppnå ett så fint resultat som möjligt. När vi skrivit in det optimerade programmet, provkört din “nya” bil samt gjort en slutkontroll med vår diagnosutrustning och är nöjda och glada, ringer vi dig och meddelar att bilen är klar för avhämtning. Innan du åker därifrån får du en mapp med dokumentation kring vårt utförda arbete och en genomgång av detsamma, hur vi upplever bilen som optimerad och vad du skall tänka på framöver som ägare av en optimerad bil. Hela jobbet tar normalt 5-7 timmar om det gäller en Steg 1-optimering, utan vidare modifikationer av hårdvaran.



Vilket program kommer passa mig? Normal- eller MAX-programmet?

Vi gör en ordentlig behovsanalys i samband med att du lämnar in ditt fordon på stationen, och lyssnar till vad du önskar få ut av din optimering för att vid behov skräddarsy mjukvaran för bästa resultat. På en turbomotor (bensin eller diesel) är skillnaderna mellan ett Normalprogram och ett MAX-program fullt kännbara. Skillnaderna är något mindre på de flesta sugmotorer. Hemsidan visar Normalprogrammet som standard, men klicka på droplistan under ”Gå vidare här”-knappen så visar den MAX-effekt.



Jag bor i Stockholm - hur får jag mitt fordon optimerat smidigast?

För dig som bor i Stockholm har vi i huvudsak två olika logistiklösningar: 1. Du är varmt välkommen att boka en tid hos en av våra fyra närmaste partners i regionen. Mitt i stan, på Tulegatan 51 så finns Mekonomen Tulegatan som är AutoStable Vasastan, På norrsidan finns vi i Norrtälje (lånebil finns), på västsidan finns vi på Ekerö, en kvart från Brommaplan (även möjlighet till hämtning och lämning av bil på eftermiddagar, närmare stan), och på sydsidan har vi en representant i Haninge, som heter "German Cars". Skulle någon av de stationerna kunna fungera för ett besök? Kontakta centralbokningen för mer information!



Hur bokar jag och var finns ni?

Vi finns på en rad olika platser i landet, se karta på startsidan längst ned. Du är varmt välkommen att ringa oss på centralbokningen på 08 400 298 30 eller maila oss på hej@autostable.se för att boka in ditt fordon på närmsta optimeringsplats. Det smidigaste är dock att du söker på ditt fordon på hemsidan och lägger en orderförfrågan så kontakter vi dig så fort som möjligt.

Min bil har tre olika intällningar: Sport, Komfort och Ekonomi. Hur påverkas de av optimeringen? Försvinner de?

Det är en mycket vanlig fråga! Vi programmerar om själva grundprogramvaran i motorstyrenheten. De olika program du kan välja (och iband justera) för bland annat växellåda och chassi störs inte av vår optimering. Vi brukar beskriva dem som ett filter på grundprogrammet. I Sportläget låter den bilen prestera fullt, men de andra programmen kommer som vanligt att begränsa och tona ner prestanda, körglädje, osv. för att uppnå komfort eller ekonomi, vanligen. Allt funkar precis som förrut, men grundprogrammet för motorn kommer alltså ha ett högre lägsta läge.